• 06 november 2017
  • #Kennis
  • #Nieuws

De 5 belangrijkste onderwerpen
op YoastCon 2017

WordPress is druk in ontwikkeling, de richting en aanpak van Google voor 2018 worden langzaam bekend: YoastCon 2017 valt op een prima moment, met genoeg te bespreken! ROQUIN was er bij en zet de belangrijkste punten op een rij:

1. Zoeken via stemcommando’s wordt steeds populairder én belangrijker

De manier waarop we zoeken verandert, en daarmee ook de relevante zoektermen. 20% van alle zoekopdrachten zijn stemcommando’s, de verwachting is dat dit in 2020 op 50% komt te staan. Zoekopdrachten via stem hebben vaak een andere structuur dan getypte opdrachten. 70% van alle gesproken zoekopdrachten hebben een ‘natuurlijke’ taalstructuur: “Waar kan ik zometeen lekker lunchen?” in plaats van “Lunch restaurant Nijmegen”. Denk er dus over na: hoe kan uw site-content dit soort ‘natuurlijke’ vragen beantwoorden?

2. De nummer één positie in Google wordt steeds belangrijker

Steeds prominenter te zien in (mobiele) zoekresultaten: de rich cards van Google. Deze beknopte informatiekaders worden weergegeven als de website op de nummer één-positie hiervoor de juiste code-formattering gebruikt. Erg informatief voor de (be)zoeker – en erg prominent. Dit maakt het innemen van de eerste positie nog een stuk aantrekkelijker!

Ontwikkeling van Rich Cards

FIGUUR: De ontwikkeling van Rich Cards. Bron: Google Blog

3. Mobile first, maar nu echt

De term ‘mobile first’ zingt al een tijdje rond op marketing- en Google-gerelateerde blogs. Dit betekent heel simpel gezegd dat Google uitsluitend kijkt naar de mobiele versie van een website om de zoekresultaten-ranking te bepalen. Als een site dus géén mobielvriendelijke weergave heeft, zal deze hier in een ‘mobile first’ wereld sterk voor worden afgestraft. Google experimenteert hier al een tijd mee, maar heeft deze wijziging nog niet universeel doorgevoerd. Op dit moment worden mobielonvriendelijke sites dus nog niet (extra) gestraft.

Dat Google bezig is met ‘mobile first’ is oud nieuws. Wat echter wél een nieuwtje is, is de daadwerkelijke lanceringsdatum van het ‘mobile first’ tijdperk. Hier zijn nog steeds geen officiële aankondigingen over gedaan – de SEO experts van Yoast verwachten een lancering in begin 2018. Is uw site hier al klaar voor?

4. Content was koning, is koning, en blijft koning

De status van content in het koninklijk huis van het internet is breed bediscussieerd. Er lijkt met name een hevige strijd om de troon te zijn tussen ‘context’ en ‘content’. Dit onderwerp kwam ook op YoastCon naar voren. Het antwoord lijkt eigenlijk heel simpel: De missie van Google is om het internet te ‘begrijpen’.

Google wil pagina’s met ‘veel goede content’ belonen. Termen als ‘veel’ en ‘content’ zijn makkelijk uit te leggen aan een algoritme, ‘goed’ is wat lastiger. Om het internet te kunnen begrijpen, moet Google dit onderscheid betrouwbaar kunnen maken.

En dat is waarom content koning is. Want in plaats van een continue race met Google’s updates te houden, en je overal op proberen aan te passen, is het veel verstandiger om de weg af te snijden en je site alvast aan de finish te zetten: met goede content. Door je site te vullen met inhoudelijk sterke en door Google leesbare content, ben je pas écht toekomstbestendig.

5. Ja, A.I. is echt de toekomst

Het is al enkele jaren bekend dat Google gebruik maakt van A.I. (Artificial intelligence, oftewel ‘kunstmatige intelligentie’) om haar zoekresultaten te verbeteren. Deze toepassing, RankBrain genaamd, zou al in Google’s centrale algoritme verwerkt zitten, en zichzelf leren om steeds betere zoekresultaten te leveren. Zijn dit soort toepassingen slechts een gimmick, een gril, een hype? Of is Google wat anders van plan?

Zoals op YoastCon nogmaals werd aangehaald: in 2002(!) zei Larry Page, cofounder van Google, in een interview over het nut van het bouwen van een zoekmachine: “Oh, we’re really making an AI”. Nu, 15 jaar later, zien we deze strategie meer en meer terugkomen. Zoals Marcus Tandler, SEO expert (en nog veel meer) het stelde in zijn talk:

Google isn’t using AI to make Search better – they’re using Search to make AI better.

Let’s connect

We hebben altijd zin in nieuwe en uitdagende projecten. We gaan graag met je in gesprek!