Websites that work

Nieuwe homepage van Google Analytics
Nieuw dashboard, nieuw inzicht!

Meer overzicht met de nieuwe homepage van Google Analytics

En opeens is daar een nieuw ontwerp voor de homepage van Google Analytics! Hoewel Google al een tijdje bezig is met (kleine) updates in de look & feel van hun statistiekenplatform, springt deze wijziging een stuk meer in het oog. Wat kan er precies met de verschillende onderdelen van dit dashboard? Wij lichten de opvallendste onderdelen uit!

Het onderstaande dashboard nog niet zichtbaar? Niet getreurd! Deze weergave bevindt zich nog in de beta-fase, en wordt spoedig voor elke gebruiker uitgerold. Zie dit als een voorproefje!

De Google Analytics-homepage

De nieuwe overzichtspagina is te vinden door in te loggen op analytics.google.com. Het onderdeel 'Homepage' wordt automatisch geopend. Zo niet, is dit dashboard ook te vinden in de menubalk aan de linkerkant van de dataweergave.

Gebruikers, sessies, bounce en sessieduur in één oogopslag

Google Analytics nieuwe homepage
AFBEELDING: De nieuwe homepage van Google Analytics bevat meer statistieken dan voorheen

De eerste grafiek biedt een praktisch overzicht van gebruikers, sessies, het bouncepercentage en de sessieduur. Samen geven deze waarden een redelijke indruk van de awareness omtrent uw site: in hoeverre weten (nieuwe) bezoekers uw site te vinden, via zoekmachines of anderzijds? Enkele aandachtspunten bij dit onderdeel:

  • Bij alle vier de waarden staat een handige indicatie hoe deze waarden verschillen ten opzichte van de vorige meetperiode, net zoals de oude Google Analytics-homepage.
  • Onderaan in het kader is de meetperiode aan te passen. Deze staat standaard op 7 dagen.
  • Het bouncepercentage is een indicator van de hoeveelheid bezoekers die op uw site terecht zijn gekomen, en deze meteen weer hebben verlaten. Let op: dit hoeft niet altijd negatief te zijn! Een hoog bouncepercentage kan staan voor bezoekers die níet hebben gevonden wat zij zochten, of juist wél, en de site dus ook meteen verlaten.

Gebruikers op dit moment

Het blauwe kader aan de rechterkant van de pagina geeft aan hoeveel gebruikers er op dat moment op de site zijn. Ook is hier een link naar het Rapport Realtime te vinden, met meer gegevens over de bezoekers aan de site op dat moment.

Een belangrijke opmerking hierbij: het in de gaten houden van gebruikers in realtime is niet bijzonder nuttig. Het verspringende getal ziet er erg spannend uit, maar zegt bar weinig over hoe de site écht presteert. Daarvoor zijn immers duidelijke doelstellingen nodig: wanneer heeft u ook echt wat aan een bezoeker? Wát deze gebruikers precies doen, is niet echt uit dit kader op te maken. Het is vele malen interessanter om data over grotere perioden terug te kijken (want: trends, grotere steekproef etc.).

Hulp nodig met duidelijke doelstellingen voor uw site? Lees dan zeker 'Meten & Verbeteren: een vliegende start in 5 stappen'!

Hoe werft u gebruikers?

AFBEELDING: Meerdere kanalen, media en verwijzende sites in één overzicht

Deze staafgrafiek bevat alle recente verkeersbronnen en acquisitiegegevens in één overzicht. Deze zijn, zoals gebruikelijk, opgesplitst in

  • Organic Search: verkeer dat uw site via Google of een andere zoekmachine heeft gevonden.
  • Paid Search (alleen zichtbaar indien van toepassing): verkeer dat uw site via advertenties in zoekmachines heeft gevonden.
  • Direct: verkeer dat uw URL direct heeft ingevoerd (via intypen in de adresbalk, of bijv. een Favorieten-knop).
  • Referral: verkeer dat op uw site terecht is gekomen via een link op een andere site.
  • Social: verkeer dat op uw site is gekomen via een link op Facebook, Twitter of een ander sociaal medium.
  • E-mail: verkeer dat op uw site is gekomen via een link in een e-mail.
  • Anders: verkeer dat niet in één van bovenstaande categorieën past.

De verschillen tussen de balken zijn wellicht lastig te zien, omdat er gebruik wordt gemaakt van één kleur blauw in verschillende tinten. Door de muis over specifieke balken te bewegen, wordt er meer informatie zichtbaar.

Onder Source/Medium is specifiekere informatie per kanaal te zien, zoals welke zoekmachine is gebruikt.

Referrals geeft tot slot een kort overzicht van de populairste refererende sites. Zie het 'Acquisitierapport' rechts onderin voor de volledige gegevens.

Wat is de trend van uw actieve gebruikers in de loop van de tijd?

In dit kader wordt een overzicht gegeven van het aantal maandelijkse, wekelijkse en dagelijkse bezoekers op een bepaald moment. Er is immers per dag vast te stellen hoeveel bezoekers gemiddeld één keer per maand terugkomen, hoeveel daarvan wekelijks en hoeveel daarvan dagelijks.

Tip: stel ook dit overzicht in op een grotere periode om de trends/ontwikkelingen te zien.

Hoe goed behoudt u uw gebruikers?

AFBEELDING: De cohortanalyse geeft een indicatie van gebruikersloyaliteit per week

Een functie die al een tijd in Analytics te vinden was (weliswaar in béta), krijgt nu opeens een centrale plek: de cohortanalyse. De cohortanalyse zet websitegebruikers die in dezelfde week de website bezoeken in een groep (de zogeheten 'cohort'). Vervolgens kunnen deze groepen met elkaar vergeleken worden: Hoeveel bezoekers van cohort 14 mei - 20 mei kwamen na een week terug, ten opzichte van de groep van 21 mei - 27 mei? En hoe vaak komen bezoekers gemiddeld terug na 2 weken?;

Meer informatie over cohorten is te vinden in het 'Rapport Cohortanalyse', rechtsonder in beeld.

Wanneer bezoeken uw gebruikers?

In plaats van de oorspronkelijke lijngrafiek, is hier een (naar onze mening veel betere) rastergrafiek voor in de plaats gekomen. Deze heatmap-achtige lay-out maakt het veel makkelijker om te zien wanneer bezoekers uw site bezoeken (en dus ook wanneer nieuwe content het meeste aandacht kan ontvangen).

Wat zijn uw populairste apparaten?

Het marktaandeel van mobiele websitebezoekers groeit nog altijd. Het kader 'Wat zijn uw populairste apparaten' gaat hier verder op in. Ook hier loont het om een lange meetperiode in te stellen ('Afgelopen 90 dagen' of hoger). Klik vooral ook door naar 'Overzicht van mobiele apparaten'. Wellicht is er duidelijk afwijkend gedrag te zien bij bezoekers via tablet & mobiel. Is hier op in te spelen, door pagina's anders in te delen of te ordenen?

In hoeverre bereikt u uw doelen?

Het belang van doelen (en dus ook meten & verbeteren) wordt ook door Google benadrukt: dit kader geeft een duidelijk overzicht van de prestaties van de verschillende doelen op uw website. Om dit kader optimaal te kunnen gebruiken, moeten er wel Conversies zijn ingesteld in het Beheerder-paneel.

Graag nog wat meer uitleg?

Toch nog vragen over deze- of andere functies van Google Analytics? Meer vragen over cohortanalyse en de mogelijkheden ervan? Komt u toch niet helemaal uit de configuratie (en/of regelmatige monitoring) van uw websitestatistieken?

Stuur ons een mailtje op marketing@verwijder-dit.roquin.nl en wij kijken met u mee!

In een notendop

Als full service internetbureau helpen we onze klanten zich online te onderscheiden en hun doelen te bereiken.

Hoe? Door treffende weboplossingen te creëren die wérken.

  • Gepassioneerde webexperts
  • Websites, webshops en webapplicaties
  • o.a. TYPO3, WordPress, WooCommerce
  • Webdesign, usability, user experience
  • Online marketing: SEO, SEA, Social Media
  • Uitgebreid gecertificeerd
  • Focus op resultaat

Complex project, simpel uitgelegd: Ronald op @WordCampNmgn over onze aanpak voor @MAXVandaag #wcnmgn pic.twitter.com/PplVO5zXza

02 september 2017

ROQUIN is op locatie bij @WordCampNmgn vandaag! roquin.nl/blog/een-weeke… #wcnmgn

02 september 2017

We zijn trots om een initiatief als @CoderDojoNL mede mogelijk te kunnen maken (en hebben heel veel zin in zaterdag… twitter.com/i/web/status/9…

30 augustus 2017

Nog dank voor de leuke workshop. Was erg goed voorbereid, gepresenteerd en informatief!

Roland Melchior
De Gezonde Regio

Een team van slimme en creatieve jongens die op praktische en no-nonsense wijze onze websites hebben aangepakt!

Tamara Besseling
ZZG zorggroep

ROQUIN is deskundig, innoverend en denkt écht met je mee!

Sanne Janse
Canisius Wilhelmina Ziekenhuis

Wij zijn onder de indruk van internetbureau ROQUIN. Alle medewerkers zetten zich maximaal in om complexe zaken op een heldere manier uit te leggen en zowel commercieel als technisch mee te denken.

Stef van Gelderen
Sovella

Het geheim van ROQUIN schuilt niet alleen in haar plezierige en betrouwbare communicatie, maar vooral ook in haar eigentijdse visie als internetbureau op de mogelijkheden van het internet.

Erik Markus
Capter

Deskundig en betrokken. Een fijne club om mee samen te werken!

Harry Evers
ZZG zorggroep

Het team van internetbureau ROQUIN heeft onze wensen weten te vertalen in een functionele en aantrekkelijke website. Hiermee gaan wij zeker scoren!

Niels de Veth
Albert zips

Heel goed bezig! Vanmiddag eren we internetbureau ROQUIN door jullie Spotify-playlist vol door de iPhone-speaker af te spelen.

Evelien Niens
Rivas Zorggroep

ROQUIN is één grote snoeppot vol web-expertise - prettige samenwerking en altijd een prima eindresultaat!

Lucas Kuijpers
OnTopic

ROQUIN is een professioneel internetbureau dat de dienstverlening afstemt op de behoefte van de klant. Die flexibiliteit maakt dat ook lastige vraagstukken op maat gesneden worden beantwoord en opgelost.

Jan Bleumer
Bleumer Communicatie

De stimulerende en professionele ondersteuning van ROQUIN bij het realiseren van onze website heeft belangrijk bijgedragen aan onze succesvolle expansie.

Michiel Roelse
Senlac Tours Europe

Wat een geduld hebben jullie met ons moeten hebben. Maar wat een briljant resultaat, die nieuwe site van het USC.

Marco Hoekstra
USC Sport

Een fijne partner om mee samen te werken!

Mariska Jas
Nysingh Advocaten-Notarissen

Mede dankzij jullie flexibiliteit en professionele kennis hebben we nu een site om trots op te zijn.

Maarten den Dulk
Amsterdam Science Park

Bij ROQUIN weten ze als geen ander een prettige persoonlijke benadering te combineren met resultaatgericht en hard werken

Thomas Schippers
Omroep MAX

Mooooiiiiii :)

Kyonne Leyser
Hogeschool Arnhem Nijmegen

Joris, als ik toch niet getrouwd was dan was ik door de knieën gegaan, nu.

Marinka Sloof-Meerbeek
De Hart en Vaatgroep

Super blij met de KLM website! Krijgen veel complimenten!

Engelina Argam-Imamdi
KLM Health Services

Internetbureau ROQUIN was in staat onze wensen te vertalen naar een professionele website die reeds enkele jaren perfect voldoet voor het doel waar we het voor bestemd hadden.

Henk Adriaanse
Adriaanse Transport

Als jullie roepen dat iets het doet, dan doet het het gewoon. Gisteren al en vandaag weer. Ga zo door in het nieuwe jaar!

Marjon Heldens
Hartstichting

ROQUIN rockt! Goede ideeën, goede samenwerking, nog betere resultaten!

Jeroen Buijs
Radboud Universiteit Nijmegen

Da's mooi

Een panorama of luchtopname van uw organisatie?

Creatief met luchtopnames en panorama's?

Een luchtopname of panorama van uw organisatie biedt direct al voordelen op het gebied van interactie en SEO. Ook een luchtfoto of panaroma van uw organisatie? Lees er alles over in ons nieuwsbericht.

Uw jaarverslag digitaal?

Uw jaarverslag digitaal?

Snel een jaarverslag of (periodieke) rapportage nodig? Kies dan voor de handige online reporting-tool van ROQUIN. Deze biedt volop interactie en is geschikt voor alle devices. Alles in eigen beheer en met een open source CMS. Wat wilt u nog meer?

Uw magazine online?

Uw magazine online?

Ga digitaal met het online magazine van ROQUIN. Snel op maat gemaakt, volop interactie en beleving en toch een hoge ROI. Geschikt voor alle devices en ook nog eens herbruikbaar. U maakt elke volgende editie dus in een handomdraai!

Opvallen met uw domeinnaam?

Opvallen met uw domeinnaam?

Uw merk, locatie, activiteit of product als domein extensie? Dit kan, en biedt direct een wereld vol mogelijkheden! Advies nodig hoe deze in te zetten en direct te pre-registreren? Lees er alles over in ons nieuwsbericht.

Bij ons werken veel muzikanten. Niet gek dus dat we veel naar muziek luisteren. Sterker nog, diverse smaken wisselen we regelmatig uit en brengen we zelfs jammend - live dus! - ten gehore.

Nieuwsgierig geworden? Check onze favoriete tracks en sets, en laat ons weten wat je van onze (brede) muzieksmaak vindt!