• 29 juni 2017
  • #Kennis

Meer overzicht
met de nieuwe homepage van Google Analytics

En opeens is daar een nieuw ontwerp voor de homepage van Google Analytics! Hoewel Google al een tijdje bezig is met (kleine) updates in de look & feel van hun statistiekenplatform, springt deze wijziging een stuk meer in het oog. Wat kan er precies met de verschillende onderdelen van dit dashboard? Wij lichten de opvallendste onderdelen uit!

Het onderstaande dashboard nog niet zichtbaar? Niet getreurd! Deze weergave bevindt zich nog in de beta-fase, en wordt spoedig voor elke gebruiker uitgerold. Zie dit als een voorproefje!

De Google Analytics-homepage

De nieuwe overzichtspagina is te vinden door in te loggen op analytics.google.com. Het onderdeel ‘Homepage’ wordt automatisch geopend. Zo niet, is dit dashboard ook te vinden in de menubalk aan de linkerkant van de dataweergave.

Gebruikers, sessies, bounce en sessieduur in één oogopslag

De nieuwe homepage van Google Analytics bevat meer statistieken dan voorheen

AFBEELDING: De nieuwe homepage van Google Analytics bevat meer statistieken dan voorheen

De eerste grafiek biedt een praktisch overzicht van gebruikers, sessies, het bouncepercentage en de sessieduur. Samen geven deze waarden een redelijke indruk van de awareness omtrent uw site: in hoeverre weten (nieuwe) bezoekers uw site te vinden, via zoekmachines of anderzijds? Enkele aandachtspunten bij dit onderdeel:

  • Bij alle vier de waarden staat een handige indicatie hoe deze waarden verschillen ten opzichte van de vorige meetperiode, net zoals de oude Google Analytics-homepage.
  • Onderaan in het kader is de meetperiode aan te passen. Deze staat standaard op 7 dagen.
  • Het bouncepercentage is een indicator van de hoeveelheid bezoekers die op uw site terecht zijn gekomen, en deze meteen weer hebben verlaten. Let op: dit hoeft niet altijd negatief te zijn! Een hoog bouncepercentage kan staan voor bezoekers die níet hebben gevonden wat zij zochten, of juist wél, en de site dus ook meteen verlaten.

Gebruikers op dit moment

Het blauwe kader aan de rechterkant van de pagina geeft aan hoeveel gebruikers er op dat moment op de site zijn. Ook is hier een link naar het Rapport Realtime te vinden, met meer gegevens over de bezoekers aan de site op dat moment.

Een belangrijke opmerking hierbij: het in de gaten houden van gebruikers in realtime is niet bijzonder nuttig. Het verspringende getal ziet er erg spannend uit, maar zegt bar weinig over hoe de site écht presteert. Daarvoor zijn immers duidelijke doelstellingen nodig: wanneer heeft u ook echt wat aan een bezoeker? Wát deze gebruikers precies doen, is niet echt uit dit kader op te maken. Het is vele malen interessanter om data over grotere perioden terug te kijken (want: trends, grotere steekproef etc.).

Hulp nodig met duidelijke doelstellingen voor uw site? Lees dan zeker  ‘Meten & Verbeteren: een vliegende start in 5 stappen’!

Meerdere kanalen, media en verwijzende sites in één overzicht

AFBEELDING: Meerdere kanalen, media en verwijzende sites in één overzicht

Deze staafgrafiek bevat alle recente verkeersbronnen en acquisitiegegevens in één overzicht. Deze zijn, zoals gebruikelijk, opgesplitst in

  • Organic Search: verkeer dat uw site via Google of een andere zoekmachine heeft gevonden.
  • Paid Search (alleen zichtbaar indien van toepassing): verkeer dat uw site via advertenties in zoekmachines heeft gevonden.
  • Direct: verkeer dat uw URL direct heeft ingevoerd (via intypen in de adresbalk, of bijv. een Favorieten-knop).
  • Referral: verkeer dat op uw site terecht is gekomen via een link op een andere site.
  • Social: verkeer dat op uw site is gekomen via een link op Facebook, Twitter of een ander sociaal medium.
  • E-mail: verkeer dat op uw site is gekomen via een link in een e-mail.
  • Anders: verkeer dat niet in één van bovenstaande categorieën past.

De verschillen tussen de balken zijn wellicht lastig te zien, omdat er gebruik wordt gemaakt van één kleur blauw in verschillende tinten. Door de muis over specifieke balken te bewegen, wordt er meer informatie zichtbaar.

Onder Source/Medium is specifiekere informatie per kanaal te zien, zoals welke zoekmachine is gebruikt.

Referrals geeft tot slot een kort overzicht van de populairste refererende sites. Zie het ‘Acquisitierapport’ rechts onderin voor de volledige gegevens.

Wat is de trend van uw actieve gebruikers in de loop van de tijd?

In dit kader wordt een overzicht gegeven van het aantal maandelijkse, wekelijkse en dagelijkse bezoekers op een bepaald moment. Er is immers per dag vast te stellen hoeveel bezoekers gemiddeld één keer per maand terugkomen, hoeveel daarvan wekelijks en hoeveel daarvan dagelijks.

Tip: stel ook dit overzicht in op een grotere periode om de trends/ontwikkelingen te zien.

Hoe goed behoudt u uw gebruikers?

De cohortanalyse geeft een indicatie van gebruikersloyaliteit per week

AFBEELDING: De cohortanalyse geeft een indicatie van gebruikersloyaliteit per week

Een functie die al een tijd in Analytics te vinden was (weliswaar in béta), krijgt nu opeens een centrale plek: de cohortanalyse. De cohortanalyse zet websitegebruikers die in dezelfde week de website bezoeken in een groep (de zogeheten ‘cohort’). Vervolgens kunnen deze groepen met elkaar vergeleken worden: Hoeveel bezoekers van cohort 14 mei – 20 mei kwamen na een week terug, ten opzichte van de groep van 21 mei – 27 mei? En hoe vaak komen bezoekers gemiddeld terug na 2 weken?;

Meer informatie over cohorten is te vinden in het ‘Rapport Cohortanalyse’, rechtsonder in beeld.

Wanneer bezoeken uw gebruikers?

In plaats van de oorspronkelijke lijngrafiek, is hier een (naar onze mening veel betere) rastergrafiek voor in de plaats gekomen. Deze heatmap-achtige lay-out maakt het veel makkelijker om te zien wanneer bezoekers uw site bezoeken (en dus ook wanneer nieuwe content het meeste aandacht kan ontvangen).

Wat zijn uw populairste apparaten?

Het marktaandeel van mobiele websitebezoekers groeit nog altijd. Het kader ‘Wat zijn uw populairste apparaten’ gaat hier verder op in. Ook hier loont het om een lange meetperiode in te stellen (‘Afgelopen 90 dagen’ of hoger). Klik vooral ook door naar ‘Overzicht van mobiele apparaten’. Wellicht is er duidelijk afwijkend gedrag te zien bij bezoekers via tablet & mobiel. Is hier op in te spelen, door pagina’s anders in te delen of te ordenen?

In hoeverre bereikt u uw doelen?

Het belang van doelen (en dus ook meten & verbeteren) wordt ook door Google benadrukt: dit kader geeft een duidelijk overzicht van de prestaties van de verschillende doelen op uw website. Om dit kader optimaal te kunnen gebruiken, moeten er wel Conversies zijn ingesteld in het Beheerder-paneel.

Graag nog wat meer uitleg?

Toch nog vragen over deze- of andere functies van Google Analytics? Meer vragen over cohortanalyse en de mogelijkheden ervan? Komt u toch niet helemaal uit de configuratie (en/of regelmatige monitoring) van uw websitestatistieken?

Stuur ons een mailtje op marketing@roquin.nl en wij kijken met u mee!

Let’s connect

We hebben altijd zin in nieuwe en uitdagende projecten. We gaan graag met je in gesprek!