• 20 april 2015
  • #Kennis

Mobielvriendelijk =
SEO winst!

Vanaf vandaag, 21 april 2015, komt Google met een ingrijpende update die een enorme impact heeft op de mobiele vindbaarheid van websites. Wil je weten wat voor een impact deze update heeft op je website en welke stappen je het beste kunt nemen? Lees verder!

Label ‘voor mobiel’

Na grote stappen te hebben gemaakt op het gebied van semantisch zoeken, waarbij de relatie tussen keywords veel belangrijker is geworden dan enkel keywords zelf, legt Google in 2015 de focus op het mobiele gebruik van hun zoekmachine.

Al in oktober 2014 introduceerde Google de mogelijkheid om via Webmaster Tools de mobielvriendelijkheid van je website te testen. Sinds november 2014 wordt het label “Mobile-friendly” aan zoekresultaten toegevoegd. In Nederlandse zoekresultaten is dit te herkennen aan de tekst “Voor mobiel” voor websites die geschikt zijn voor smartphones.

Het 'voor mobiel' label in de mobiele zoekresultaten

Figuur: Het ‘voor mobiel’ label in de mobiele zoekresultaten

De mobiele bezoeker ziet dus direct of de website een goede mobiele gebruikerservaring heeft. Met de lancering van dit label gaf Google ook aan dat mobielvriendelijkheid een ranking signal gaat worden. Vanaf vandaag is het dus zover.

21 april: ‘Mobilegeddon’

Met de update van vandaag van Google’s algoritmen, in Amerika al bekend als ‘Mobilegeddon’, worden aan mobielvriendelijke websites hogere rankings toegekend. Dit algoritme werkt tevens realtime en beoordeeld iedere pagina afzonderlijk. Een mobielvriendelijke website profiteert dus direct in de zoekresultaten zodra Googlebot dit heeft vastgesteld. Gevolg:

Vanaf vandaag eindigen mobielvriendelijke websites hoger in de mobiele zoekresultaten van Google dan niet-mobielvriendelijke sites.

Vandaar ‘Mobilegeddon’, deze update is veel ingrijpender dan de Penguin (2012) en Panda (2011) updates.

Mobielvriendelijk in 3 stappen

Als je website via de zoekmachine van Google veel mobiel zoekverkeer krijgt maar niet geschikt is voor smartphones, dan zal na vandaag dat zoekverkeer flink afnemen. Neem dus de volgende stappen om dit te voorkomen:

1. Test je website

  • De site gebruikt geen software die niet mobiel wordt ondersteund, zoals Flash
  • De tekst op uw site is mobiel leesbaar zonder dat het nodig is om horizontaal te scrollen
  • De tekst op uw site is mobiel leesbaar zonder inzoomen
  • De hyperlinks op uw site staan in de mobiele weergave dermate ver uit elkaar, dat het voor een gebruiker makkelijk is om de gewenste link aan te raken.

Heeft je website in de mobiele zoekresultaten het label ‘Voor mobiel’ naast de titel in de zoekresultaten staan, dan ziet Google je website al als mobielvriendelijk. Google biedt zelf daarnaast ook een mobielvriendelijke test aan. Deze toets geeft o.a. weer hoe de Googlebot uw pagina ziet met een lijst concrete verbeterpunten & tips voor je site en meer informatie over het mobielvriendelijk maken van sites.

Is je website mobielvriendelijk, dan hoef je verder niets te doen.

Screenshot test ROQUIN website met resultaten

Figuur: Screenshot test ROQUIN website met resultaten

2. Bepaal impact

Komt je website niet goed door de test, bepaal dan eerst de impact hiervan op het bezoekverkeer naar je website. In Google Analytics is het vrij eenvoudig om te bepalen hoe groot de impact is van het afnemende aantal bezoekers naar je website. Genereer daartoe een overzicht van het organisch zoekverkeer vanuit Google afkomstig van smartphones.

Screenshot van Google Analytics-data, verzameld over 3 maanden.

Figuur: Screenshot van Google Analytics-data, verzameld over 3 maanden.

In bovenstaand voorbeeld zien we een aandeel van 25,8% aan mobiele bezoekers via Google. De update zal op dit aandeel grote negatieve impact hebben. De mate van ‘mobielonvriendelijkheid’ is in sommige gevallen ook al terug te zien in de bounce percentages van uw site (een hogere bounce bij mobiele gebruikers).

Met name voor webshops kan het te laat inspringen op updates betekenen dat er uiteindelijk pure omzet wordt misgelopen.

3. Maak je website geschikt voor mobiele devices

Als de impact nu al groot is, ga dan direct aan de slag met het mobielvriendelijk maken van je website. In de toekomst zal deze impact natuurlijk alleen maar toenemen. Een stap die voor elke organisatie op (korte) termijn dus onvermijdelijk is en direct resultaat & conversie(s) oplevert.

Mobiel scoren met ROQUIN

Op zoek naar de juiste aanpak om je website mobielvriendelijk te maken? Welke mobiele oplossing (native app, web app, responsive web design of zelfs adaptive responsive web design) van toepassing is? Neem dan direct contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.

Let’s connect

We hebben altijd zin in nieuwe en uitdagende projecten. We gaan graag met je in gesprek!