• 01 maart 2017
  • #Kennis

update
Google focust verder op mobiel

Google sleutelt nog altijd druk aan het algoritme dat voor de zoekresultaten zorgt. In de recente updates is een duidelijke focus te herkennen: Mobiel! In het voorjaar van 2015 zorgde een update voor mobiele zoekresultaten al voor een zogeheten “Mobilegeddon”. Het lijkt er op dat Google dit in 2016 nog eens dunnetjes over gaat doen. Wat betekent dit voor uw site?

Updates

Dit artikel uit 2016 is op 1 maart 2017 geactualiseerd met de recentste ontwikkelingen op het gebied van mobielvriendelijkheid en Google-rankings.

Google Mobilegeddon 2015

Met de introductie van “mobielvriendelijkheid” in 2014 nam Google de eerste stappen om de kwaliteit van mobiele zoekresultaten te verbeteren. In 2015 werd deze mobielvriendelijkheid meegenomen als ‘ranking factor’. Deze update kreeg al snel de bijnaam “Mobilegeddon”, vanwege de (potentieel) grote impact die dit zou hebben op zoekresultaten.

Een duidelijke daling in binnenkomend verkeer via Google in voorjaar 2015

AFBEELDING: Een duidelijke daling in binnenkomend verkeer via Google in voorjaar 2015

Zware straffen voor mobielonvriendelijke sites

Geheel onterecht was deze (ietwat dramatische) benaming niet: de update zorgde voor zichtbaar verschil in mobiel verkeer bij mobielonvriendelijke sites. Hoewel de grote meerderheid van ROQUIN-sites responsive zijn gebouwd (en dus mobielvriendelijk!), zagen wij bij enkele oudere sites een duidelijke daling in mobiel verkeer via Google.

Dit was voor deze klanten de trigger om hun website door ROQUIN per direct mobielvriendelijk te laten maken.

Google Mobilegeddon 2016

Google gaf begin 2016 aan nog niet klaar te zijn met het bijstellen van mobiele zoekresultaten. Naar verwachting gaat de update die op moment van schrijven wordt uitgerold, voor een soortgelijk effect als de update van 2016:

“We’re announcing that beginning in May, we’ll start rolling out an update to mobile search results that increases the effect of the ranking signal to help our users find even more pages that are relevant and mobile-friendly.”
Klemen Kloboves, Google Software Engineer op het Google Webmaster Blog

 

Focus op mobiel – 2017

In een verdere focus op mobiele optimalisatie, heeft Google recentelijk een nieuwe, mooiere testtool gelanceerd. Ook wijst Google op hun homepage actief op het bestaan van deze tool, met behulp van een geanimeerde pop-up:

Test uw site met Google

Uw site mobielvriendelijk maken?

Het lijkt er dus op dat Google hun rol als marktleider blijft gebruiken om de algemene ontwikkelingen van web technieken en -design te sturen. Naast een boost in de zoekresultaten, verwachten uw bezoekers anno 2016 niets minder dan een mobielvriendelijke/responsive website.

Is uw site al mobielvriendelijk? Doe de test!

Wij kunnen helpen

Op zoek naar de juiste aanpak om uw website mobielvriendelijk te maken? Benieuwd welke mobiele oplossing voor u van toepassing is? Zoals een native of web app? Met responsive-, adaptive- of zelfs situational webdesign?

Neem dan contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden!

Let’s connect

We hebben altijd zin in nieuwe en uitdagende projecten. We gaan graag met je in gesprek!