Websites that work

"The ultimate design is little different from the natural world"

UX Design: Focus op de gebruiker

Hoe vaak maakt u mee dat u een website bezoekt die niet werkt zoals u verwacht? Denk hierbij aan de werking van een formulier, een zoekmachine of een slider. Wellicht werkt het logisch voor de designer van de website, maar is er ook rekening gehouden met de verwachtingen van de eindgebruiker? Indien het wél aan de verwachtingen van de gebruiker voldoet, wordt de gebruiker hier dan ook blij van? 

UX design, ook wel User Experience Design, is een populaire term in de digitale wereld. Er bestaat niet één centrale definitie, iedere expert heeft zijn of haar eigen kijk op deze term. Het Oxford Journal geeft de volgende definitie:

“The goal of UX design in industry is to improve customer satisfaction and loyalty through the utility, ease of use, and pleasure provided in the interaction with a product.”

Het verschil tussen usability, UID en UXD

Usability, User Interaction Design (UID) en User Experience Design (UXD) worden vaak met elkaar verward. Waar de eerste twee gaan over het gebruik van een product of service, betreft de laatste de gehele ervaring ermee: 

  • Usability: kan het zonder problemen gebruikt worden? Een product of service is ‘usable’ als gebruikers niet verdwalen of verward raken en de content waarnaar zij op zoek zijn gemakkelijk kunnen vinden.
  • UID betreft het ontwerpen van gebruiksvriendelijke interacties en interfaces, de focus ligt op de flow. Werken alle stappen naar behoren?
  • UXD gaat verder dan dat en betreft de gehele experience: ervaart de gebruiker ook een toegevoegde waarde en wordt hij of zij blij van bv. de website of app? 

Concreet: een lepel is een interface, wanneer je er je yoghurt mee eet is het een experience. Dit geldt ook voor websites. Een bezoeker kan een formulier op het eerste gezicht handig en overzichtelijk vinden (interface), maar kan bij het invullen beperkingen ervaren (de experience). Onthoud wel: je ontwerpt nooit een experience, maar vóór een experience. Je hebt alleen de controle over wát je creëert, niet over hoe het wordt gebruikt. 

UX design: een proces met focus op een betekenisvolle ervaring

UX design is een proces waarbij de gebruiker centraal staat. Een UX designer creëert producten of services die de gebruiker als relevant ervaart en volgens hem of haar betekenis hebben. 

Waar een design proces eerder ging over het bruikbaar en nuttig maken van een interface, moet deze nu gewild, plezierig en betekenisvol zijn: het gaat om de gehele experience! 

Dit wordt nu vaak nog vertaald naar een ‘mooi’ en ‘fancy’ ontwerp in plaats van dat de designer rekening houdt met de behoeften van de gebruiker. Is het creatieve idee ook écht van toegevoegde waarde voor de klant of gebruiker?

De onderstaande UX piramide (Ralph, B., 2018), gebaseerd op de piramide van Maslow, toont de verschillende fasen van gebruikerservaringen. De onderste lagen zijn veelal praktisch: is het product (zonder problemen) te gebruiken en is het betrouwbaar? De bovenste lagen focussen op de ervaring van de gebruiker: is het product gemakkelijk te gebruiken, biedt het een plezierige ervaring en geeft het persoonlijke betekenis? Dit zijn de lagen die een UX designer wil bereiken!

de UX piramide op basis van de piramide van Maslow.
De UX piramide op basis van de piramide van Maslow.
Overgenomen van "An Introduction To User Experience Design", B. Ralph, 2018.

Iteraties: verbeteren totdat de gebruiker in alle behoeften is voorzien

Het proces van UX design bestaat uit verschillende fasen (bekend van het Design Thinking fenomeen). De UX designer focust al in een vroeg stadium op de gebruikers en hun taken. Wat zijn de behoeften of wat is het probleem waar de gebruiker tegenaan loopt? Ken de gebruiker en maak de gebruiker betrokken! Het UX team creëert vervolgens ideeën en concepten en test deze bij de gebruiker middels prototypen. In iteraties (het keer op keer opnieuw doorlopen van de diverse design fasen) verbetert het team het concept aan de hand van de gegeven feedback in de diverse testfasen.

Nieuwsgierig naar methoden die gebruikt worden in het UX design proces? Bekijk dit overzicht van UX design methoden.

Tip! De tool Userfeel maakt het mogelijk om op afstand websites of apps te testen. 

Wat betekent dit voor de designer?

Omdat de gebruiker centraal staat in UX design is co-creatie een populaire aanpak. Het design team werkt samen met de gebruiker en luistert niet alleen naar wat gebruikers zeggen, maar kijkt ook naar wat zij doen, weten en voelen.

De rol van de designer verandert: de designer is niet meer per sé de professional, maar faciliteert het proces.

De gebruiker is het onderwerp, de informant, maar ook een partner in dit proces. Naast het feit dat co-creatie inzicht in de behoeften van de gebruiker biedt, bevordert co-creatie de neutraliteit van technologie. Technologie vormt mensenlevens maar is niet neutraal. De designer heeft eigen normen, waarden, gedachten en past deze onbewust toe in een design.

Principes voor UX design

Norman, schrijver van Design of Everyday Things, past diverse design principes toe op het ontwerpen van technologische producten. Deze principes zijn net zo goed van belang voor UX designers van online concepten, onder andere:

  • Zorg voor duidelijk visuele signalen. Laat zien hoe de gebruiker wenselijke acties kan uitvoeren. Waar moet de gebruiker op klikken?
  • Consistentie: gebruik dezelfde elementen voor dezelfde taken en volg design patronen.
  • ‘Make it hard to do the wrong thing!’ Beperk de gebruiker in zijn acties en begeleid hem naar de volgende gewenste stap.
  • Voorzie de gebruiker van ‘feedback’. Heeft de gebruiker een taak volbracht? Breng hem of haar op de hoogte. Simpel: na het invullen van een formulier ontvangt de gebruiker een melding dat deze succesvol is verzonden. Maar minder voor de hand liggend: laat de gebruiker zien wanneer hij of zij moet wachten op een taak na het klikken voordat de gebruiker weg is!
  • ‘Design for all’ (ook wel Universal Design). Een beperking of een handicap is niet alleen een gezondheidsissue. Het betreft de interactie tussen wat iemand kan en wat de samenleving biedt. ‘Disability is designed’. Denk dus aan de webrichtlijnen (WCAG 2.0).

UX Design bij ROQUIN

Er bestaan nog veel meer belangrijke UX principes die we bij ROQUIN toepassen. Nieuwsgierig of eens samen sparren? Kom gerust langs voor een kop koffie!

In een notendop

Als full service internetbureau helpen we onze klanten zich online te onderscheiden en hun doelen te bereiken.

Hoe? Door treffende weboplossingen te creëren die wérken.

  • Gepassioneerde webexperts
  • Websites, webshops en webapplicaties
  • o.a. TYPO3, WordPress, WooCommerce
  • Webdesign, usability, user experience
  • Online marketing: SEO, SEA, Social Media
  • Uitgebreid gecertificeerd
  • Focus op resultaat

Deze week startten weer 2 nieuwe collega's. Paul - strak geschoren - gaat onze klanten (en ons) verbazen met de bes… twitter.com/i/web/status/9…

06 april 2018

UX design: focus op de gehele experience en niet alleen op het ontwerpen van gebruiksvriendelijke interfaces. Weet… twitter.com/i/web/status/9…

30 januari 2018

Bij internetbureau ROQUIN zoeken we een support collega. Iemand die de brug kan slaan tussen klant en scrum team. T… twitter.com/i/web/status/9…

16 januari 2018

Het geheim van ROQUIN schuilt niet alleen in haar plezierige en betrouwbare communicatie, maar vooral ook in haar eigentijdse visie als internetbureau op de mogelijkheden van het internet.

Erik Markus
Capter

Mede dankzij jullie flexibiliteit en professionele kennis hebben we nu een site om trots op te zijn.

Maarten den Dulk
Amsterdam Science Park

Bij ROQUIN weten ze als geen ander een prettige persoonlijke benadering te combineren met resultaatgericht en hard werken

Thomas Schippers
Omroep MAX

Super blij met de KLM website! Krijgen veel complimenten!

Engelina Argam-Imamdi
KLM Health Services

De stimulerende en professionele ondersteuning van ROQUIN bij het realiseren van onze website heeft belangrijk bijgedragen aan onze succesvolle expansie.

Michiel Roelse
Senlac Tours Europe

Het team van internetbureau ROQUIN heeft onze wensen weten te vertalen in een functionele en aantrekkelijke website. Hiermee gaan wij zeker scoren!

Niels de Veth
Albert zips

Een fijne partner om mee samen te werken!

Mariska Jas
Nysingh Advocaten-Notarissen

ROQUIN is een professioneel internetbureau dat de dienstverlening afstemt op de behoefte van de klant. Die flexibiliteit maakt dat ook lastige vraagstukken op maat gesneden worden beantwoord en opgelost.

Jan Bleumer
Bleumer Communicatie

Internetbureau ROQUIN was in staat onze wensen te vertalen naar een professionele website die reeds enkele jaren perfect voldoet voor het doel waar we het voor bestemd hadden.

Henk Adriaanse
Adriaanse Transport

ROQUIN is deskundig, innoverend en denkt écht met je mee!

Sanne Janse
Canisius Wilhelmina Ziekenhuis

Mooooiiiiii :)

Kyonne Leyser
Hogeschool Arnhem Nijmegen

Wij zijn onder de indruk van internetbureau ROQUIN. Alle medewerkers zetten zich maximaal in om complexe zaken op een heldere manier uit te leggen en zowel commercieel als technisch mee te denken.

Stef van Gelderen
Sovella

Heel goed bezig! Vanmiddag eren we internetbureau ROQUIN door jullie Spotify-playlist vol door de iPhone-speaker af te spelen.

Evelien Niens
Rivas Zorggroep

ROQUIN is één grote snoeppot vol web-expertise - prettige samenwerking en altijd een prima eindresultaat!

Lucas Kuijpers
OnTopic

Een team van slimme en creatieve jongens die op praktische en no-nonsense wijze onze websites hebben aangepakt!

Tamara Besseling
ZZG zorggroep

Wat een geduld hebben jullie met ons moeten hebben. Maar wat een briljant resultaat, die nieuwe site van het USC.

Marco Hoekstra
USC Sport

ROQUIN rockt! Goede ideeën, goede samenwerking, nog betere resultaten!

Jeroen Buijs
Radboud Universiteit Nijmegen

Als jullie roepen dat iets het doet, dan doet het het gewoon. Gisteren al en vandaag weer. Ga zo door in het nieuwe jaar!

Marjon Heldens
Hartstichting

Joris, als ik toch niet getrouwd was dan was ik door de knieën gegaan, nu.

Marinka Sloof-Meerbeek
De Hart en Vaatgroep

Deskundig en betrokken. Een fijne club om mee samen te werken!

Harry Evers
ZZG zorggroep

Nog dank voor de leuke workshop. Was erg goed voorbereid, gepresenteerd en informatief!

Roland Melchior
De Gezonde Regio

Da's mooi

Een panorama of luchtopname van uw organisatie?

Creatief met luchtopnames en panorama's?

Een luchtopname of panorama van uw organisatie biedt direct al voordelen op het gebied van interactie en SEO. Ook een luchtfoto of panaroma van uw organisatie? Lees er alles over in ons nieuwsbericht.

Uw jaarverslag digitaal?

Uw jaarverslag digitaal?

Snel een jaarverslag of (periodieke) rapportage nodig? Kies dan voor de handige online reporting-tool van ROQUIN. Deze biedt volop interactie en is geschikt voor alle devices. Alles in eigen beheer en met een open source CMS. Wat wilt u nog meer?

Uw magazine online?

Uw magazine online?

Ga digitaal met het online magazine van ROQUIN. Snel op maat gemaakt, volop interactie en beleving en toch een hoge ROI. Geschikt voor alle devices en ook nog eens herbruikbaar. U maakt elke volgende editie dus in een handomdraai!

Opvallen met uw domeinnaam?

Opvallen met uw domeinnaam?

Uw merk, locatie, activiteit of product als domein extensie? Dit kan, en biedt direct een wereld vol mogelijkheden! Advies nodig hoe deze in te zetten en direct te pre-registreren? Lees er alles over in ons nieuwsbericht.

Bij ons werken veel muzikanten. Niet gek dus dat we veel naar muziek luisteren. Sterker nog, diverse smaken wisselen we regelmatig uit en brengen we zelfs jammend - live dus! - ten gehore.

Nieuwsgierig geworden? Check onze favoriete tracks en sets, en laat ons weten wat je van onze (brede) muzieksmaak vindt!