• 21 mei 2015
  • #Kennis

Zes tips
voor effectieve nieuwsbrieven

E-mailmarketing is nog altijd een van de effectiefste marketingkanalen. Het is een eenvoudige en succesvolle manier om contact met uw doelgroep te onderhouden. Maar hoe zet u e-mailmarketing succesvol in? ROQUIN zet zes tips voor u op een rij.

1. Bepaal uw doelstelling, doelgroep en conversie

Zoals alle goed gestructureerde (online) marketingacties bestaat een goede e-mailmarketingcampagne uit drie onderdelen: doelstelling, doelgroep en conversie.

  • De doelstelling is het beoogde doel van uw campagne, zoals bijvoorbeeld “meer klanten informeren over product X”.
  • Uw doelgroep is de groep waarvoor u gaat schrijven. Definieer deze groep zo duidelijk mogelijk. Baseer uw specificatie op basis van demografische kenmerken, interesses, behoeften en gedrag. Schrijf content die relevant voor ze is. Dit kan betekenen dat u verschillende nieuwsbrieven voor verschillende doelgroepen maakt.
  • De conversie is de daadwerkelijke handeling die u verwacht van uw doelgroep om de doelstelling te behalen. In het geval van doelstelling “meer klanten informeren over product X” zou een conversie bijvoorbeeld “via de nieuwsbrief op de informatiepagina van product X komen, en daar informatie aanvragen” kunnen zijn.

KPI’s

Met het opstellen van uw conversie, wordt het succes van uw nieuwsbrief ook concreet meetbaar. Dit gaat via kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s): een procentuele maatstaf die aangeeft in hoeverre uw doel wordt behaald. Als bijvoorbeeld van de 1500 nieuwsbriefontvangers, 300 daadwerkelijk informatie aanvragen op de pagina van product X, is de KPI van deze conversie 20%

2. Houd rekening met het platform van de doelgroep

Ongeveer de helft van alle e-mails van 2014/begin 2015 zijn geopend op een mobiel apparaat. Het aandeel “mobiele lezers” is de afgelopen jaren steeds groter geworden, en het ziet er naar uit dat dit alleen maar blijft groeien. Het is daarom essentieel hier rekening mee te houden bij het opstellen van uw mailcampagne. Een breedte van 600 pixels of smaller garandeert over het algemeen een goede leesbaarheid voor mobiele devices.

Responsive nieuwsbrieven

Ook is het mogelijk om een responsive nieuwsbrief te maken. Op deze manier is het mogelijk om zowel desktop- als mobile gebruikers een passende nieuwsbrief aan te bieden. Deze techniek kent zowel voor- als nadelen.

Voordelen

Optimaal leesbaar op smartphones. Een opmaak van 2 kolommen kan bijvoorbeeld naar 1 kolom verspringen.

De mogelijkheid specifieke onderdelen van de nieuwsbrief aan- of uit te zetten per device.

Nadelen

Responsive nieuwsbrieven werken nog niet op alle mobile mailclients. De webweergave is echter wel altijd responsive.

Het bouwen van een responsive nieuwsbrief vereist meer testen dan het bouwen van een single-size nieuwsbrief.

3. Maak slim gebruik van de titel

De titel van de mail moet worden gebruikt om de lezer zoveel mogelijk prikkelende informatie te geven, en om zo aan te zetten tot het openen van de mail.

Haal het maximale uit het onderwerp

Formuleer het onderwerp bondig. De browserversie van Gmail geeft bijvoorbeeld de eerste 75 tekens van het onderwerp weer, Gmail op Android slechts 35(!).

De gebruiker ziet het volledige onderwerp pas bij het openen van de mail. Des te meer reden om ervoor te zorgen dat ieder leesteken van het onderwerp goed wordt gebruikt.

mailweergave

FIGUUR: Het onderwerp van een e-mail wordt in Gmail voor desktop afgebroken na 75 tekens. De preheader wordt weergegeven ná het onderwerp.

Maak extra indruk met een preheader

Een preheader (ook wel: snippet) is de eerste tekst uit de nieuwsbrief. Deze tekst wordt in de meeste mailclients al náást het onderwerp getoond – al voordat de gebruiker de mail heeft geopend. De preheader bestaat vaak uit zinnen als “Is deze mail niet goed leesbaar? Klik hier voor de webversie”, “U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u bent ingeschreven voor…” of “Bekijk deze e-mail met afbeeldingen”, omdat dit soort zinnen boven in nieuwsbrieven worden neergezet. Toch zijn er methoden om slim gebruik te maken van de preheader:

  • Zichtbare tekst
    Voeg een korte/bondige regel tekst toe bovenaan de nieuwsbrief, die alle kerninhoud samenvat. Zorg dat de inhoud van deze regel niet overlapt met het onderwerp.
  • Onzichtbare tekst
    De mailclient pakt de eerste tekst die in de mail staat. Het is dus ook mogelijk om tekst te “verbergen” voor de gebruiker, die vervolgens wél door de mailclient wordt weergegeven in de preheader. Dit kan door bijvoorbeeld witte tekst tegen een witte achtergrond te zetten. Het voordeel van deze methode is dat het wat “netter” oogt voor de lezer. Het nadeel is echter dat sommige mailcliënts dit soort verborgen tekst kunnen zien als een teken van spam, en de mail meteen in de spam-map plaatsen.
  • Alt-tekst voor een pixel
    Een derde methode is het toevoegen van een 1×1 transparante pixel bovenaan de nieuwsbrief. Door de beoogde preheader in de alt-tekst van deze afbeelding te zetten, wordt de tekst als preheader weergegeven in de preview. Bij het openen van de mail is de pixel echter voor het oog onzichtbaar.

4. Werk visueel

Bij het openen bepaalt de lezer binnen enkele of een e-mail interessant genoeg is om te lezen. Een goede eerste indruk is daarom cruciaal. Houd er rekening mee dat vele mailclients eerst toestemming vragen om afbeeldingen weer te geven. Zorg er dus voor dat de tekst uit banners/titelafbeeldingen ook als daadwerkelijke tekst terugkomt in de mail (door de alt- en titletag in te vullen, bijvoorbeeld). Maak de afbeeldingen die u plaatst ook klikbaar. Zo wordt de lezer optimaal verleid om de interactie aan te gaan.

Subkoppen

Een ‘call-to-action’ is een verzoek aan de lezer om een specifieke handeling te verrichten. Call-to-actions zijn dan ook een belangrijke stap in de weg naar conversie. Een goede call-to-action is simpel, opvallend en laat zien welk voordeel er voor de lezer te behalen is wanneer er op geklikt wordt. Voorbeelden zijn “Meld je nu aan”, “Neem contact op” en “Lees verder”. Door het voor de lezer zo simpel mogelijk te houden, verhoogt u de kans op conversie.

Een manier om een call-to-action opvallender te maken, is door deze in een apart kader te plaatsen en een afwijkende kleur te geven (bij wijze van knop). Het is verstandig om meerdere links naar dezelfde webpagina te plaatsen, zodat u kunt meten welke methode het beste werkt.

5. Creëer zichtbare call-to-actions

Een ‘call-to-action’ is een verzoek aan de lezer om een specifieke handeling te verrichten. Call-to-actions zijn dan ook een belangrijke stap in de weg naar conversie. Een goede call-to-action is simpel, opvallend en laat zien welk voordeel er voor de lezer te behalen is wanneer er op geklikt wordt. Voorbeelden zijn “Meld je nu aan”, “Neem contact op” en “Lees verder”. Door het voor de lezer zo simpel mogelijk te houden, verhoogt u de kans op conversie.

Een manier om een call-to-action opvallender te maken, is door deze in een apart kader te plaatsen en een afwijkende kleur te geven (bij wijze van knop). Het is verstandig om meerdere links naar dezelfde webpagina te plaatsen, zodat u kunt meten welke methode het beste werkt.

Creatief met luchfoto's en panorama's

FIGUUR: De afbeelding, de button op de afbeelding en de link in de tekst verwijzen allemaal naar hetzelfde doel. Per link kan worden gemeten hoe vaak er op is geklikt.

6. Meten, Optimaliseren, Vergelijken

Het opstellen van doelen en doorvoeringen van verbeteringen is nutteloos zonder het meten van de resultaten. Zorg er daarom voor dat alle interacties met uw nieuwsbrief meetbaar zijn: De kliks binnen de nieuwsbrief vertellen al veel over uw lezers.

Meetbare nieuwsbrief

Links in uw nieuwsbrief maakt u meetbaar met de Google Analytics URL builder. Met deze tool koppelt u eenvoudig een URL aan Google Analytics. U ziet binnen Google Analytics precies hoe vaak en wanneer er op uw link geklikt is. Ook kunt u deze links automatisch indelen in campagnes en categorieën.

Het houdt echter niet op met alleen de kliks binnen uw nieuwsbrief. Door het pad/customer journey (de funnel) van de lezer te analyseren vanuit 1) de nieuwsbrief naar 2) uw website en 3) de uiteindelijk gewenste conversie kunnen diverse conversieoptimalisaties doorgevoerd worden. Waar verlieten de meeste gebruikers het proces? Waar haakt men af? Alleen door daadwerkelijke analyse is het mogelijk een antwoord te vinden op deze vragen.

Tevens kunnen overige campagnes (naast nieuwsbrief ook social media of advertenties) ten behoeve van de conversie op de website vergeleken worden. Het resultaat: een gefundeerd plan voor diverse soorten campagnes met de inzet van diverse middelen. In dit geval, een nieuwsbrief die werkt!

Meer weten?

Wilt u ook het optimale halen uit uw nieuwsbrieven? Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Laat ons meedenken en neem contact met ons op.

Let’s connect

We hebben altijd zin in nieuwe en uitdagende projecten. We gaan graag met je in gesprek!